torsdag 2. februar 2012

Leve med hvitt

Jeg har hørt eller lest et sted at min egen generasjons forkjærlighet for hvitt og stramt interiør kan være en motreaksjon på furuen og fargene vi vokste opp med på det glade 70, 80, eller 90-tall. Mitt eget barndomshjem var preget av nettopp furu-møbler, brune vegg-til-vegg tepper, og farger som knallblå, bonderødt, okergul, kanari-gul, mosegrønt, og tilogmed lakse-rosa;-) Mens det for meg er utenkelig å omgi meg med noe annet enn en hvit, nøytral base. Også gulvene her i Syrinveien 3 har blitt hvite. Sykehusinstitusjon og upraktisk er argumentene jeg ofte møter.

Og, ja- man tar et valg når man velger å leve med hvitt på alle kanter, og spesielt med lite barn i hus skal jeg være den første til å skrive under på at det bare er å bli venn med skurekluten først som sist! Men for min del  er det er verdt det!!! Jeg er en person som i stor grad lar fargene i omgivelsene rundt meg prege både sinnstemning og humør. Og i hjemmet hvor jeg tross alt oppholder meg mest er jeg avhengig av en hvit og rolig base og slapper faktisk ikke av på samme måte i rom som ikke er hvite. Snål, sier du? Her er mine hvite tips:


Jeg har eksperimentert mye med forskjellige hvitfarger og etterhvert funnet min hvit: Jotuns Chi. For å være en veldig hvit hvit opplever jeg den likevel som lun. Andre fine farger er Jotuns Letthet og Klassisk Hvit. Populære Egghvit blir for gul for min smak, og jeg har angret når jeg har brukt den. Har også brukt Sjel som viste seg å være en skikkelig miss.


Eksperimentér med glansgrader fremfor fargetoner. Matt mot høyglans på henholdsvis gulv, vegg og tak kan gi en skikkelig fin effekt framfor fargetoner som ikke passer sammen og som bringer fram det værste i hverandre. Egghvit og Chi fungerer feks. veldig dårlig sammen!

Jeg er også veldig glad i farger! - Pasteller, sjokkfarger, neon, glam, sølv, skimmer, sennepsgul og tyggisrosa! Men mitt råd er å heller gå for en hvit, nøytral base og heller legge farger i detaljene!

Glem gamle myter og lukk ørene for ord som "sykehushvitt". Det finnes mange hvite farger som absolutt ikke minner det minste om sykehus! De aller fleste hvite farger i leverandørenes fargekart er ikke helt hvite, men har en definert tone i seg. Det blir hva du gjør det til selv, og husk at "den som ikke våger, intet vinner"! Mal feks. én vegg i en annen farge som kontrast (fondvegg) og pøs på med masse farger i interiøret! Tilogmed en sofa kan gjøre mye for å bryte opp. Hvitt kan også være lunt!

Bli venn med vaskekluten! Gå jevnlig og systematisk over alle flater med salmiakkvann mens du tar deg en trall, så du slipper å irritere deg:-) Med små barn i hus er det lurt å ha en pakke våtservietter i beredskap på kjøkkenet. Hvite gulv er langt fra upraktisk, tvert imot- du ser når det er skittent- ekstra motivasjon til å finne fram støvesugeren:-)



3 kommentarer:

  1. Hvit på hvit er befriende lett å leve med. Vi hadde hvite vegger, tak og gulv i den forrige leiligheten, og savner det nå. Da vi tok over den nye var det furupanel på alle vegger i alle rom, så nær som et. Og det var furudører og furugolv i alle rom. Golvene males så snart det er plussgrader ute, og de blir nok hvite. Som vi gleder oss!

    Keiserklem

    SvarSlett
  2. Ja, ikke sant? Tror det henger igjen noen gamle myter, her ja.. For meg er valget praktisk-fint, LETT! 0-1 til fint;-) Man lever jo tross alt bare én gang, så hvorfor ikke ha det AKKURAT sånn man vil ha det? Heller en ekstra runde med støvsugern! Ha en fin kveld og se frem til vår, og hvite, nye gulv:-)

    SvarSlett
  3. grrr har gåsehud av furumøbler og mosegrønt kombo

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...