onsdag 15. februar 2012

Smoothie& surdeigs-brød

Oj, oj...Merker at Syrinveien 3 står i fare for å bli en skikkelig husmor-blogg om dagen, men etter å ha bakt disse franske landbrødene basert på surdeig (med suksess attpåtil..!!) på oppskrift fra min gode venninne Camilla- klarte jeg ikke å dy meg, og velger altså å dele den med dere! (Oppskriften er funnet i Vakre Hjem& Interiør, Camillas selvkomponerte havrebrød kommer ved en senere anledning!) For hva er vel bedre enn en frisk smoothie og en skive nybakt brød med ost og paprika...?? Smoothie slumper jeg sammen av det som finnes i kjøleskapet- for anledningen Yoghurt naturell, banan, appelsinjuice, kiwi og frosne jordbær fra fryseren.

SURDEIG:
2,5 dl kefir/kultura
150 gr hvetemel
25 gr fersk gjær
1 ts salt
-------
1 dl god olivenolje
2 ts salt
6dl lunkent vann
ca 2 liter hvetemel

Smuldre gjær i en bolle som rommer 1 liter. Tilsett kefir, salt og mel og bland godt. La dette stå i romtempratur i ca et døgn (går fint med 12 timer også - pleier å lage surdeigen ettermiddagen i forveien og bake resten neste morgen til frokost).

Når surdeigen er ferdig, blandes den med olivenolje, salt, lunkent vann og mel til en glatt deig. Bruk så lite mel som mulig. La deigen heve, med plast over i ca 45 min.

Elt deigen på nytt og form til 2 store brød (pleier å lage de runde). Plasser brødene på en bakeplate og la de etterheve i ca 30 min under klede.

Dryss med mel + eventuelt snitt brødene med en sylskarp kniv før de settes midt i ovnen og stekes i ca 45 min ved 225 grader.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...